Viisi vinkkiä

Viisi vinkkiä
Porin Huoltocenter Oy | Pori

Näiden viiden vinkin avulla pidät autosi ajokunnossa.
checkmarksWHITE

Kaikkia ajotavoista johtuvia vikoja ei ratkaise mikään yksittäinen nyrkkisääntö, mutta ratin takaa voi pidentää monen kovassa rasituksessa olevan osan elinkaarta muutamalla pikkumuutoksella. 

Ajotyylin kannalta tärkeintä on johdonmukaisuus. Autokoulussakin opetettava ennakoiva, looginen ja rauhallinen ajotyyli parantaa kaikkien tien käyttäjien liikenneturvallisuutta, mutta lisäksi se säästää auton tekniikkaa huomattavasti.
Ota yhteyttä

1. Kiihdytä kerralla matkanopeuteen.

Ennen vanhaan asiantuntijat ohjeistivat nostamaan nopeutta pitkän hitaasti. Moottorin hyötysuhteen huomioon ottaen se ei kuitenkaan kannata, sillä kone toimii erittäin energiataloudellisesti reippaassa kiihdytyksessä. 

Auto kannattaa kiihdyttää esimerkiksi rampilta moottoritielle liittyessä tavoiteltuun määränopeuteen yhdellä, selkeällä kiihdytyksellä, jos vain liikennevirta ja ajo-olosuhteet sen sallivat.

2. Pidä tilannenopeus sellaisella tasolla, että jatkuvasti ei tarvitse jarruttaa kiivaasti.

Maalaisjärki säästää jarruja. Mitä kiivaammin jarruttaa, sitä enemmän jarrupalat tuottavat hukkalämpöä ja kuluvat. Reipas jarruttaminen hukkaa energiaa ja kasvattaa päästöjä. Paras tapa pidentää jarrujen käyttöikää on pitää tilannenopeus sellaisella tasolla, ettei jarrua joudu painamaan jatkuvasti kuin henkensä edestä.

3. Käytä vaihteita moottorityypin mukaan.

Oikea tapa käyttää vaihteita riippuu paljon autosta. Vanhempien autojen kierroskoneita voi käyttää korkeilla kierroksilla rohkeammin, kun taas turboahdetuissa nykyautoissa taas kannattaa vaihtaa silmään isompaa vaihdetta aikaisemmassa vaiheessa.

4. Sammuta auto moottorityypin mukaan.

Sammuttelu voi satuttaa starttimoottoria. Jos tietää pysähtyvänsä pitkiin valoihin, auton sammuttamalla voi säästää hieman polttoainetta. Monissa uusissa autoissa sammutusautomatiikka huolehtii tästä, kunhan kuljettaja vaihtaa vapaalle. Vanhemmissa autoissa on järkevämpää jättää virtalukko rauhaan, sillä varsinkin kaupunkiympäristössä auton jatkuva käynnistely rasittaa akun lisäksi pidemmän päälle myös starttimoottoria.

5. Temppuilu ei kanna.

Kaikenlainen autolla temppuilu, kuten käsijarrukäännökset ja sivuluisussa ajaminen, on lähtökohtaisesti vaarallista, mutta myös haitallista autolle. Osia ei ole suunniteltu kestämään esimerkiksi ylimääräistä sivusuuntaista rasitusta pidemmän päälle, ja jarrujen lisäksi etenkin helat, puslat ja muut alustan osat ovat koetuksella.

Muista määräaikaishuolto

Kaikkein paras tapa huolehtia auton toimintavarmuudesta on käydä tunnollisesti määräaikaishuolloissa.
Lue lisää
Share by: